Facebook live

Scouting St. Christoffel

Facebook live

Waarom / doel van de activiteit

Sociale verbanden in de groep bevorderen. Uiteraard op een actieve Scoutingmanier.

Beschrijving van de activiteit

Net zoals je bij Levend Stratego een bekend bordspel naspeelt, zo speel je bij dit spel een sociaal netwerk zoals Facebook na. Iedere deelnemer krijgt 3 uitnodigingskaarten (bij minder dan 18 deelnemers: 2 kaarten, bij meer dan 30: 4 kaarten. Het hangt ook een beetje af van hoe lang je het spel wilt laten duren; met meer kaarten gaat het sneller)

Op de kaarten zet hij/zij zijn/haar naam en gaat op zoek naar “vriendjes” om een uitnodiging aan te geven. De deelnemers beginnen verspreid door het bos, bijvoorbeeld door elk subgroepje mee te sturen met een van de posthouders. De eerste uitnodiging die je accepteert, mag niet met iemand van je eigen subgroep zijn, zodat deelnemers dus op weg moeten om de mensen van andere groepjes te vinden.

Als je iemand uitnodigt, en die accepteert, dan zet ook diegene zijn naam op de kaart en dan wordt die kaart naar de centrale post gebracht om in het netwerk verwerkt te worden. Er hoeft dus maar 1 persoon een uitnodigingskaart te geven, en beide spelers krijgen er punten voor. Op de centrale post krijg je punten. Als je bijvoorbeeld een link maakt met iemand die 4 links heeft, dan levert dat je 4 punten op. Want verbinden naar populaire mensen vergroot je netwerk het meest, dus meer punten.

Beide partijen krijgen punten, maakt niet uit wie uitgenodigd heeft, maar aantal kan dus verschillen, als iemand met 5 links een link aangaat met iemand met 2 links, dan levert dat de “populairste” persoon relatief weinig op. Minimum is 1 punt (dus als je een link aangaat met iemand zonder links, krijg je toch een punt). Met die punten kan je elders (om een beetje verkeer over het hele speelterrein op gang te houden) nieuwe uitnodigingskaarten kopen. De prijs moet een beetje kloppen zodat uitnodigingen schaars zijn, anders geeft iedereen meteen aan iedereen een uitnodiging en is het spel in no time afgelopen.

Bij veel deelnemers, worden de prijzen verderop hoger, want punten verdienen gaat een stuk sneller naarmate iedereen meer links heeft en dus meer punten waard is. De centrale post kan telefonisch contact houden met de kaartenverkoper om tot prijsverhogingen te besluiten.

Wie als eerste aan alle anderen gelinkt is, heeft gewonnen. Er zijn ook extra punten te verdienen op een paar andere posten; dat voorkomt dat het saai wordt, en voorkomt ook dat iedereen bij de centrale post en de kaartverkoop blijft rondhangen.

Posten elders in het speelterrein, leveren punten op [maximaal 5 punten, laat het maar afhankelijk zijn van hoe serieus men bezig is]. Vooral in het begin zal je ze nodig hebben om genoeg uitnodigingen te kunnen kopen! Voorbeelden van posten, die zijdelings met een sociaal netwerk te maken hebben:

-foto’s maken van elkaar/jezelf

-weblog schrijven etc.

Voorbereidingstijd

Ongeveer 2 uur voorbereidingstijd om kaarten te maken en de posten voor te bereiden.

Benodigd materiaal

-Scorebord

-Uitnodigingskaarten (veel: n x (n1) bij n deelnemers, en een beetje reserve)

-Punten

-Kaartjes

-Materiaal voor de posten

Één reactie

  1. […] ook eens Faceboek live bijvoorbeeld voorafgaand aan dit […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *